Mantraparantaminen

Mantraparantaminen on luonnollinen hoito, jossa ollaan sopusoinnussa maailmankaikkeuden värähtelyn kanssa.  Mantroja voi oppia ja käyttää kuka tahansa riippumatta ammatista, kulttuurista tai uskonnollisesta taustasta. Ne ovat peräisin Tiibetin kielestä, sanskritin kielestä tai salaisesta Dakinien kielestä.  Mantroja voidaan käyttää omaan tarkoitukseen tai muille tukemaan hoitoja ilman sivuvaikutuksia. Niitä voidaan käyttää myös parantamaan yksilön henkisiä harjoituksia.  Opetukset sisältävät asianmukaisen transmission, selitykset, käytännön harjoitukset sekä ohjeet mantraretriitin tekemiseen.

Sana "mantra" tulee vanhasta sanskritin kielestä. Tavu "man" tarkoittaa "mieli", "tra" tarkoittaa "suojelua, pelastusta".  Mantran todellinen ja kirjaimellinen merkitys on "suojella mieltä". Jos kysytään, että miltä mieltä tulee suojella, niin mantraperinne vastaisi tähän, että kärsimykseltä. Mantrojen käytännönläheinen toimivuus on suunnattu kaikenlaiseen kärsimykseen, pienemmästä vaivasta vakavampiin sairauksiin, fyysisistä tarpeista luonnonkatastrofeihin, emotionaalisesta stressistä psykiatrisiin häiriöihin.  Lapset, aikuiset ja vanhukset voivat kaikki käyttää mantroja joko itselleen tai toisille sekä myös yleisesti ympärillä olevalle luonnolle.

Mantrat & Tiibetiläinen Lääketiede

Koska mantrat ovat parantamismenetelmä, niillä on vahva yhteys Sowa Rigpaan, johon ne ovat järjestelmällisesti ja filosofisesti juurtuneet. Mantroja käytetään terapeuttisesti ennaltaehkäisyyn, lieventämään tai parantamaan kehon, puheen ja mielen sairauksia. Tämän vuoksi ne ovat saaneet nimen "parantavat mantrat" tai "mantraparantaminen".  Niitä sovelletaan kaikkiin hoitomenetelmiin, jotka on jaettu Sowa Rigpassa neljään runkoon: ruokavalio, elintavat, lääkkeet ja kehoterapiat (ulkoiset terapiat). Mantrat liitetään enimmäkseen elintapoihin niiden henkisen laadun vuoksi, koska ne auttavat puhdistamaan ruokaa ja joitakin mantroja voi jopa syödä.  Niitä käytetään siunaamaan lääkkeet ja perinteisesti niillä on välttämätön rooli lääkkeiden valmistuksen aikana; tiettyjen valmisteluvaiheiden aikana lääkkeet vahvistetaan mantroilla. Mantrojen resitointi lisää terapeutin parantavia voimia ja auttaa, kun tehdään hoitoja. Mantroja voi käyttää myös itsenäisesti ilman, että ne liitetään muihin hoitomenetelmiin. Tämän vuoksi mantroja pidetään joskus hoitomenetelmien juuren viidentenä runkona Sowa Rigpassa. 

Mantrojen alkuperä

Vaikka mantrat yleensä ovat peräisin hindufilosofiasta, mantraparantamisen perinne voi tulla toisesta lähteestä. Vedojen mukaan olemassaolon alkuääni on OM; alkuvärähtely, joka kuvastaa Brahmaa, luojaa. Monissa muissa perinteissä kuten buddhalaisuudessa, joissa puhutaan parantavista tai henkisistä mantroista, löydetään myös viitteitä tämän alkuäänen olemassaoloon.  Mantrojen käyttämistä parantamiseen löytyy Tiibetistä, Intiasta, Kiinasta ja monista muista maista. Sanotaan, että mantraparantaminen sai alkunsa Kailash vuorelta Himalajalla.  Legenda sanoo, että muinoin, tuhansia vuosia sitten, erityiset ihmiset pyrkivät yksinäisyyteen syrjäisille alueille, jotta he pystyivät kehittämään henkistä potentiaaliaan ja saavuttamaan äärettömän tiedon.  Näitä ihmisiä kutsuttiin nimellä "Drangsong" Tiibetissä tai nimellä "Rishi" Intiassa; viisaat, jotka hylkäsivät sivistyksen ja omistivat elämänsä meditaatiolle ja joogaharjoituksille.

Nykymaailma on saavuttanut suuria teknologisia edistyksiä materiaalisen ulottuvuuksien mittaamisessa erityisesti tieteellisten tutkimusten avulla. Entisaikaan ihmiset saavuttivat valtavan viisauden ja ihmeellisiä ominaisuuksia keskittymällä sisäiseen ulottuvuuteensa, mieleen.  Yksi näistä viisauksista on tieto parantavista mantroista. Tämä tieto saatiin kouluttamalla ja kehittämällä mieltä tavallisesta poikkeavalla tietoisuudella, täydellisen hiljaisuuden ja rentoutumisen kautta. Nämä mantrat siirrettiin sukupolvelta toiselle ja ne ovat säilyneet elossa Bön perinteessä näihin päiviin saakka.  Tiibetinkielinen termi mantralle on ngak ja tämän parannusmuodon harjoittajia kutsutaan nimellä ngakpa tai ngakma.

Toinen parantavien mantrojen transmissio juontaa juurensa kahdeksannelle vuosisadalle (701- 800 j. Kr), jolloin kuuluisa henkinen mestari Guru Rinpoche perusti Vajrayana buddhalaisuuden Tiibetiin. Hän perusti tantristen mantrojen perimyslinjan ja tämän vuoksi Vajrayanaa kutsutaan joskus myös "Mantrayanaksi". 

Parantaminen mantroilla

Mantrojen vaikutus riippuu eri tekijöistä: terapeutin mielentila ja parantava voima, mantrojen oikea käyttö ja parannusta saavan karmiset olosuhteet.  Olennainen osa on mantraharjoittajan oma henkinen kehitys sen jälkeen kun hän on saanut asianmukaisen transmission. Oikeanlainen valmistelu henkisesti ja fyysisesti ennen parantamisprosessia on myös tärkeää.  

Retriitit auttavat harjoittajaa aktivoimaan mantran voiman ja kehittämään parantamisen kykyjä. Tietty sitoutuminen tähän henkiseen harjoitukseen on tarpeellista, jotta voi edistyä. Mantraparantamisen perustana on pätevä opettaja, joka antaa initiaation mantroihin. Mantrojen selitykset ja ahkera harjoittelu selkeyttää epäilyksiä ja auttaa mantraparantamisen polulla.

Mantrojen käyttäminen

Parantamiseen tarkoitettuja erilaisia mantroja on satoja. Jotkut mantrat ovat erityisiin ongelmiin, kuten ripuliin, flunssaan, näppylöihin tai luunmurtumiin. Jotkut ovat yleisimpiin tilanteisiin, kuten sydänongelmat, aistielinten häiriöt tai yleinen kipu. Parantavia mantroja voi käyttää itseensä tai parantamaan toisia. Niitä voidaan käyttää henkilökohtaisissa tapaamisissa tai kaukaa.

Mantraa lausutaan tarvittavan montaa kertaa kyseisen mantran voimien aktivoimiseksi, jonka jälkeen hengitystä käytetään apuna, kun valmistellaan parantamiseen käytettävä aine tai keino. Hengitys edustaa puheen perusenergiaa ja sisältää äänen hienojakoisen energian. Perinteisesti on olemassa kuusi mantraparantamisen tapaa.  Nämä ovat: 

  1. Mantravesi: hengitys viedään puhaltamalla veteen, joka juodaan.
  2. Mantravoi: hengitys viedään puhaltamalla voihin, joka nautitaan tai levitetään ongelma-alueelle.
  3. Mantrasuola: hengitys viedään puhaltamalla suolaan, jota  käytetään ongelma-alueelle. Joissakin tapauksissa suola voidaan lämmittää ennen käyttöä.
  4. Puhallusmantra: käsiä hierotaan yhteen ja mantra puhalletaan niihin. Tämän jälkeen kädet asetetaan ongelma-alueen kohdalle.
  5. Mantrametalli: käytetään kuumaa metallia, jolla luodaan parantava energia.
  6. Mantrakivi: hengitys viedään puhaltamalla lämpimiin kiviin, jotka asetellaan ongelmakohtiin.
Parantavat mantrat ovat erittäin monipuolisia ja niitä voidaan käyttää monella muullakin tavoin näiden perinteisten tapojen lisäksi. Toisinaan harjoittaja voi lausua mantraa vain itsekseen tai rohkaista potilasta kuuntelemaan mantran lausumista. Tiettyjä kehon osia voidaan voimistaa piirtämällä niihin mantroja tietyllä värillä. Mantroista voi tehdä amuletteja kannettavaksi suojelemaan sairauksilta. Joitakin erityisiä mantroja voidaan maalata riisipaperille ja syödä sisäisten parannusvaikutusten saamiseksi. Mantroilla vahvistettuja suitsukkeita voidaan polttaa parantamis- tai puhdistautumistarkoituksissa. Yleensä aidot tiibetiläiset lääkkeet ja suitsukkeet on voimistettu mantroilla.